TEORI MEMBACA
TEORI PROSES MEMBACA
Membaca adalah satu proses membina jambatan antara maklumat
yang terdapat pada permukaan bertulis dengan maklumat yang terkandung dalam
pemikiran membaca.Pemahaman boleh berlaku apabila pembaca mendapat banyak
maklumat ketika membaca. Sekitar awal abad ke-20,bidang pendidikan yang
berkaitan dengan membaca dan proses menguasai maklumat.
TEORI AHLI SAINS KOGNITIF
Kajian
berkaitan minda dan kecerdikan manusia.Bidang falsafah,psikologi,kepintaran
artificial,sains saraf,linguistik dan antrapologi digabungkan bagi memahami
cara manusia memperoleh kecerdikan menerusi fungsi otak.
PROSES MENGENAL SIMBOL
Bagi
proses mengenal huruf sebagai simbol ketika aktiviti membaca dijalankan
pancaindera penglihatan sangat penting.Simbol bertulis dibuat penulis melalui
idea,maklumat,dan pesanan.Seterusnya,ditukar kepada bentuk simbol huruf atau
proses pengekodan.
PENGHANTARAN SIMBOL
Dihantar
kepada pembaca dalam bentuk kertas bercetak atau paparan elektronik.Tugas
pembaca ialah menerima kod-kod tersebut dan cuba memecahkan kod-kod dalam
bentuk bahasa yang difahami.Proses ini dikenali sebagai mendekod dan asas dalam
memahami apa yang ingin disampaikan oleh penulis.
PROSES MEMECAHKAN KOD
Mengenal pasti
jenis simbol yang dicatat pada permukaan bertulis iaitu bentuk huruf,format
penulisan dan bahasa yang digunakan.Aktiviti membaca akan berhenti apabila
pembaca tidak dapat memecahkan kod.
LANGKAH MEMAHAMI
Pembaca
mempunyai latar belakang dan pengalaman yang banyak dalam hidup.
Apabila penbaca mempunyai asas pengetahuan yang
tinggi,banyak interprestasi bahan yang dibacanya.Pembaca juga lebih memahami
teks sekiranya kandungan teks tersebut banyak dikaitkan dengan pengalaman
latarnya.
PROSES TRANSISI
Penulis
tidak menetapkan makna bagi bahan yang dihasilkan,tetapi meletakkan
tanggungjawab mencari makna kepada pembaca.Pembaca boleh membuat tafsiran
terhadap bahan yang dibacanya.
INTERAKSI ANTARA
PENULIS DAN PEMBACA
Pembaca dapat
membaca dengan pelbagai tujuan dan fungsi.Pembaca yang memberi respons kepada
bahan yang dihasilkan penulis berlandaskan keperluan pembaca dikenali sebagai
pembaca yang aktif.
MODEL DALAM PENGAJARAN
MEMBACA
Beberapa
model telah digunakan dalam pelbagai penyelidikan yang telah dijalankan bagi
melihat keberkesanan pengajaran membaca dalam kalangan muris sekolah dan
pendidikan awal kanak-kanak.
MODEL TOP-DOWN(dari atas ke bawah)
Guru
membahagikan teks kepada murid kerana proses pengajaran bermula dengan
teks.Guru juga perlu meminta murid mengambil perhatian terhadap istilah-istilah
penting yang tidak difahami oleh murid.Murid akan mencari makna perkataan yang
tidak difahami dalam kamus. Murid diarah mencari isi-isi penting dalam
petikan dan pemahaman teks diteruskan dengan membincangkan setiap perenggan
agar keseluruhan petikan dikenalpasti.
MODEL BOTTOM-UP(dari bawah ke atas)
Pengajaran
membaca bermula dengan guru membincangkan pengalaman murid tentang sesuatu isu
yang dianggap penting atau terkini.Guru membincangkan beberapa isitilah yang
dianggap penting dan dapat difahami murid dengan jelas.Guru juga membincangkan
isu-isu yang dianggap berkaitan topik perbincangan dengan lebih
terperinci. Murid membaca teks dan cuba mengaitkan kandungan teks dengan
topik perbincangan yang telah dijalankan sebelum itu setelah guru membahagikan
teks untuk bacaan.
No comments:
Post a Comment