MASALAH DALAM MEMBACA
1)
Faktor psilologi
Tahap
kecerdasan dan psikologi yang pelbagai dalam kalangan murid disebabkan oleh
faktor genetik, kecacatan fizikal murid, persekitaran dan sebagainya yang
berkecenderungan menimbulkan permasalahan untuk mempelajari dan mengingati
sesuatu yang diajar oleh guru. Selain daripada itu, tahap kesihatan serta
gangguan emosi sering menjadi punca masalah dalam proses pembelajaran. Murid
yang mewarisi tahap kecerdasan yang rendah sering memperlihatkan gangguan emosi
seperti bimbang, takut, marah dan berbagai-bagai perasaan lagi yang pastinya
menjejaskan tumpuan dan perhatian terhadap proses pembacaan (Zulkifley Hamid,
2006).
Minat
dan motivasi sangat berperanan dalam membina tabiat dan keupayaan membaca.
Minat yang mendalam terhadap bahan bacaan memudahkan seseorang itu mengalami
dan memahami proses pembacaannya. Faktor tidak minat membaca merupakan salah
satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca dalam kalangan
pelajar. Sikap kurang minat membaca pada dirinya adalah berpunca daripada
kegagalannya untuk menguasai kemahiran membaca dengan baik. Selain daripada itu
juga, masalah kurang rangsangan daripada luar juga menyebabkan para pelajar
bermasalah dalam proses membaca. Hal ini adalah kerana, kekurangan perhatian
daripada guru akan menyebabkan pelajar tersebut akan keciciran dalam proses
pembacaan.
2)
Mudah hilang tumpuan dan lemah daya
ingatan
Masalah
dalaman yang dihadapi oleh pelajar dalam proses pembacaan juga berkait dengan
masalah mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan. Hal ini adalah kerana
peroses pembacaan memerlukan para pelajar untuk mengigati huruf dan bunyi bagi
setiap huruf-huruf tersebut. Jika mereka bermasalah untuk mengigati setiap
huruf tersebut maka proses pembacaan akan menghadapi masalah seperti membaca
merangkak-rangkak dan tersangkut-sangkut. Bagi mengatasi masalah pelajra yang
lemah dalam proses pembacaan ini satu proses pemulihan telah dijalankan. Para
pelajar yang lemah dalam bacaan mereka akan diasingkan dengan pelajar yang
lebih cepat dalam membaca.
3)
Faktor sosioekonomi
Status
sosioekonomi kerap menjadi punca pemboleh ubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian
pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari rendah status sosioekonominya selalunya
mempunyai pencapaian yang rendah berbanding dari kanak-kanak yang tinggi status
sosioekonominya. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi
pencapaian pelajar dalam membaca.
Tindakan
awal perlu diambil agar kanak-kanak ini tidak akan tercicir dalam sistem
pendidikan kita yang berasaskan umur akal, kerana jika kanak-kanak ini tidak
dibantu dari awal kemungkinan untuk mereka Berjaya pada tahap yang lebih tinggi
adalah tipis.
4)
Faktor emosi
Pelajar
yang gagal dalam membaca akan mempunyai rasa rendah diri, terasing, tidak
bermotivasi, kecewa, malas, gagal dan sebagainya. Namun demikian, ada juga
kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi yang mengganggu pencapaian mereka
dalam pembelajaran umumnya dan membaca khasnya. Kes penderaan kes kanak-kanak
terbiar dan kes perpecahan keluarga boleh mengakibatkan gangguan emosi kepada
kanak-kanak. Kanak-kanak yang tertekan juga boleh menyebabkan emosi mereka
terganggu.
No comments:
Post a Comment