DEFINISI MEMBACA
Terdapat pelbagai definisi tentang membaca. Atan Long (1978) menyatakan
bahawa proses membaca ialah proses melibatkan kebolehan mengenal
lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi suara
dan memahami makna atau tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu.
Rahimah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985: 137) mendefinisikan membaca
sebagai menggabungkan beberapa kemahiran iaitu kemahiran penglihatan yang
diskrimitif (untuk mengenal dan membezakan bentuk-bentuk huruf), kemahiran
mengingat, mendengar dan membezakan bunyi-bunyi dengan tepat dan jelas,
menyebut bunyi-bunyi yang dilambangkan oleh huruf-huruf, menggabungkan
penyebutan bunyi-bunyi itu untuk membentuk perkataan dan kebolehan pula
memindahkan lambang-lambang yang dibacanya itu kepada sistem saraf pusat untuk
menterjemah dan memahami apa yang dibacanya.
Bagi Zulkifley Hamid (1994: 57), kemahiran membaca tidak akan dimiliki
oleh seseorang pelajar melainkan setelah beliau mampu melakukan proses-proses
mengenali, dan membezakan fonem-fonem yang terdapat dalam sesuatu bahasa,
menggabungkan symbol-simbol fonem untuk membentuk perkataan dan memindahkan
lambang-lambang yang dibacanya atu kepada sistem saraf untuk diterjemahkan
(kepada bunyi-bunyi bahasa yang diwakili oleh symbol-simbol fonem) dan difahami
apa yang dibaca.
Pumfrey (1977) berpendapat membaca bukanlah hanya bersifat mekanikal iaitu
membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan tentang apa
yang dibaca, tetapi membaca mempunyai fungsi yang lebih jauh daripada itu.
Kemahiran membaca merupakan satu proses yang memerlukan seseorang itu
menterjemahkan lambang-lambang tulisan kepada lambang-lambang bunyi serta
memahami makna dan buah fikiran yang hendak disampaikan oleh sesorang penulis
itu.
Seseorang murid yang boleh memindahkan tulisan kepada suara, walau
bagaimana lancar sekalipun, jika tidak memahami apa yang disuarakan maka
murid-murid itu tidaklah boleh dianggap sebagai pandai membaca (Kamarudin Haji
Husin, 1988).
oleh yang demikian,
dapatlah disimpulkan secara ringkasnya, seseorang yang boleh membaca tetapi
tidak memahami isi bacaan itu serta tidak mampu menterjemahkannya secara tepat
dan betul sama ada secara lisan mahupun bertulis bolehlah dikategorikan sebagai
tidak pandai membaca. Perkara ini amat penting kepada murid-murid kerana ini
dapat membantu mereka dalam pelajaran terutamanya apabila mereka menghadapi
peperiksaan.
No comments:
Post a Comment